vrijdag 28 september 2012

Topinamboer

Oké, eigenlijk hoort dit artikel bij de ´Bakken van de balkonboer´ maar dit onderwerp moet nu maar eens af gesloten worden. Wie er zin in heeft, raad ik zeker aan een paar bakken op het balkon te zetten en te experimenteren met diverse groenten: tomaten zijn aan te bevelen, spinazie is leuk en groeit snel, maar levert weinig substantieels op. Verder zijn er speciale bakwortels (Amsterdamse) voor in balkonbakken en natuurlijk kunnen kruiden ook heel goed. Prei, boerenkool is niet zo´n goed idee, pastinaken kan wel en zorgt voor een late oogst. Radijsjes leveren net als spinazie een vroege oogst, maar je hebt er al gauw te veel van. Misschien in een gemengde bak met wat andere  groenten? Bonen en doperwten zie je bijna nooit in de winkel dus aan te bevelen, maar je hebt er wel wat tonkinstokken bij nodig om de planten de hoogte in te krijgen. Gauw naar de topinamboer:


De topinamboer of aardpeer is een van de vergeten groenten. In Engeland wordt deze knol overigens Jerusalem Artichoke genoemd, wat in ieder geval iets van het mond- en smaakgevoel aangeeft. Toen ik zag wat een mooie plant de aardpeer eigenlijk is, wilde ik deze graag op mijn balkon hebben. In een tuin woekert de aardpeer nogal, maar dat is in een kuip natuurlijk geen punt. Dat geldt natuurlijk ook voor wie in plaats van bijvoorbeeld Solidago eens voor een andere flinke hoge windvanger achterin de border wil hebben en het uittrekken van teveel planten geen bezwaar vindt. En waarom zou dat ook? Op die manier kun je ook echt boetseren met de vorm van de border.
In de winter heb ik wat knolletjes uit de supermarkt achtergehouden en deze meteen geplant. Nu is het leven in een speciekuip voor menig plant een beproeving en dat geldt ook wel voor de topinamboer. Vorst, regen, zonneschijn: in de lente kwamen er plantjes op en uiteindelijk zijn deze zo´n anderhalve meter hoog geworden. De zomer had dit jaar wel hele natte en hele warme, droge perioden en dat is de topinamboer wel aan te zien. De courgette ook overigens, maar dit ter zijde. Tot mijn grote vreugde begon de topinamboerplanten ook nog te bloeien.
De volgende fase van de aarperenoogst ligt nog in het verschiet, maar volgens het tijdschrift Genoeg (een prachtige uitgave, zie http://www.genoeg.nl/) moet na de eerste vorst de plant 10 cm boven de grond worden afgesneden. Het blad kan als vorstbescherming bovenop de aarde en het oogsten kan later gebeuren. Nog even wachten tot november, december en dan hoop ik hier mijn oogst te kunnen laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten