woensdag 5 maart 2014

Torta Rustica di Spinaci

Wat is het toch een wonderbaarlijk medium Facebook; je krijgt er de lekkerste en mooiste recepten van. Onderstaand recept heb ik aan Marleen Huijng te danken, die het bericht likete. Dank je wel Marleen. Volgens de Amerikaanse toelichting zou het om een authentiek Italiaans recept zijn. Ik vraag het me af, want het heeft naar mijn idee te veel invloeden van de Franse patisserie. Wie weet is het net als de Timpano (zie verder op mijn blog) wel een heerlijk recept van Giallo Zafferano zelf. ). Hoe het ook zij, het is de moeite waard om eens zelf te maken: het resultaat ziet er prachtig uit en het smaakt heerlijk. Met wat Parmeggiano Melanzana en salade erbij heb je een heerlijke maaltijd.


Ingrediënten en bereiding

Maak van de volgende ingrediënten een soepel deeg, verdeel het in tweeën en zet het tot gebruik in koelkast weg:
  • ½ kg tarwebloem
  • 90 ml extra virgin olijfolie
  • 200 ml droge witte wijn of water
  • 15 g zout

Maak een vulling van de volgende ingrediënten en zet die ook in de koelkast weg tot gebruik:
  • 900 g gekookte en uitgeknepen spinazie (= 2 pakken diepvries)
  • 350 g Ricotta (= 1 pak)
  • 1 ei
  • 100 g gemalen Parmezaan
  • zout en peper
  • paneermeel of broodkruimels als het te vochtig is


  1. Rol nu de twee deegbollen uit  twee cirkels met een diameter van 30 cm.
    Omdat ik een kleine oven heb, heb ik dat gedaan in een bakvorm met een diameter van 25 cm. Dat kan natuurlijk ook.
  2. Verdeel de vulling over een helft: een kom vol in het midden en de rest in een krans hieromheen (zie foto) en leg de andere deegcirkel er voorzichtig erover heen.
  3. Neem de kom en druk die in het midden op de taart om er een mooie vorm te krijgen.
  4. Druk de randen met een vork aan en snijd repen van ongeveer een duim dik.
  5. Draai de repen om zoals op de foto is te zien.
  6. Bestrijk de taart met ei en strooi zonnebloempitten op het midden
  7. Bak de taart op 180 °C ongeveer een 45 minuten of tot de taart mooi goudgeel van kleur is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten