vrijdag 27 juli 2012

op vakantie


Vakantie, voor een hoop mensen betekent dat onder andere ergens anders eten dan thuis en als het even kan: niet koken. Voor mij heeft dit alternatief toch wel erg weinig met vakantie te maken, want het aanbod van de restaurants in de meeste landen geen genot en zeker niet voor vegetariërs. Op vakantie koken is iets wat ik daarom al sinds jaar en dag doe. Mijn vrouw suggereerde de laatste vakantie om er eens iets op mijn blog over te zetten en waarom ook niet?
Nu hangt wat je kunt koken ook af van waar je bent en wat je aan mogelijkheden ter plaatse hebt. Dit jaar hadden we na jaren kamperen een heus huis tot onze beschikking. Met oven, dus zelfs brood bakken ging prima. Op de camping stel ik me met drie pitjes en een rijstkoker tevreden en dat lukt prima. Niet uit zuinigheid, maar uit gemak en ecologische drift neem ik wat producten mee van thuis. Ik heb geen zin om eerst op zoek te gaan naar een biologische winkel of in een woordenboek op zoek te gaan naar het buitenlandse equivalent van een of ander kruid of specerij. Die neem ik dus mee, net als:

  • -        gedroogde Porcini (BioFungi)
  • -        Porcini boullion (Vitam)
  • -        couscous, risotto rijst en gewone rijst
  • -        mie, farfalle, penne, spaghetti
  • -        wat blikken gepelde tomaten en een pot passata
  • -        blik bonen, pot erwten, mais of wat je verder lekker vindt
  • -        eieren, (soja)melk, tarwemeel
  • -        wat linzen en kikkererwten
  • -        vegetarische worstjes (Grano Vita), seitan (Yakso), tofu in glas (TerraSana)
  • -        tortilla´s, wraps

-        aardappels, uien, knoflook en wat je verder zo aan groenten nog bijeen kunt grabbelen: bleekselderij, wortels, paprika, broccoli of bloemkool enz.
Na een dag reizen, een flinke tent opzetten enz. heb ik nooit veel zin in uitgebreid koken, dus neem ik mijn maatregelen. Voor de eerste dag is het klassieke gerecht spaghetti Bolognese. De saus maak ik thuis en vries ik in. Tijdens de reis ontdooit de saus die in de tussentijd andere bederfelijke waar koelt. Eenmaal aangekomen is het een kwestie van spaghetti koken, saus opwarmen, kaas raspen en wat salade maken: easypeasy.

Als alternatief voor de spaghetti heb ik wel eens falafel gemaakt. Het deeg maak ik thuis, vries ik in en de rest van het verhaal is als hierboven. Met bovenstaande ingrediënten, wijn, wat plaatselijke kaas en groenten kun je verder gemakkelijk bijvoorbeeld de volgende gerechten maken:
  • 3.       tortilla´s/wraps
  • 4.       pannekoeken
  • 5.       shepherd’s pie (*)
  • 6.       pasta met tomatensaus en groenten (*)
  • 7.       risotto met porcini en een groente naar keus
  • 8.       bami, nasi, birjani of iets dergelijks
  • 9.       goulash met rijst
  • 10.   couscous met groenten
  • 11.   kaasfondue (wie weet wel met echt Frans stokbrood…)

Van wat je aan groenten overhoudt kun je makkelijk een keer soep maken. Als je een keer ergens bijv. pizza gaat eten, het geluk hebt een Thais restaurant aan te treffen of in de gezegende omstandigheid verkeert een echt vegetarisch restaurant te vinden, dan kun je met het bovenstaande twee weken toe en eet je iedere dag iets anders. Iedereen een hele fijne vakantie gewenst met smakelijk eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten