donderdag 1 december 2011

pindasaus

In mijn studententijd kwam mijn huisgenoot Nico Tromp eens thuis van een zeilkamp met een heerlijk recept. Eenvoudig te maken, iedereen lust het, voedzaam en je kunt er bier bij drinken. Kortom een ideaal recept voor een studentenhuis. Rijst met kipfilet, taugé en pindasaus. Kroepoek er overheen verkruimelen en smullen...

Inmiddels ben ik twee decennia verder, vegetariër geworden en ook nog van de blauwe knoop, maar die heerlijke pindasaus die maak ik nog wel eens. Ook lekker over de Gado Gado bijvoorbeeld.
Men neme:

  • 9 eetlepels ketjap (of shoyu saus)
  • 6 eetlepels (bruine) suiker
  • 6 eetlepels neutrale azijn
  • 4 eetlepels tomatenketchup
  • 4 eetlepels pindakaas
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 theelepels sambal

Doe alle ingrediënten in een pan en verwarm al roerend totdat er een egale massa is ontstaan.
Voeg nu no 100 ml water toe en je hebt een van de beste pindasauzen die ik ken.
Je kunt er mee variëren door er citroen, santen of (voor de viseters: trassi) door te doen, maar zo is de saus al helemaal perfect.

NB Twintig jaar geleden waren er nog heel wat mensen die een ´pindasaus´ maakten door melk bij pindakaas te doen en dit te verhitten. Daar is maar een reactie op mogelijk: jakkiebah!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten