donderdag 15 september 2011

ontbijtkoek

Aangezien ik toch inmiddels dagelijks mijn eigen brood bak en de ontbijtkoek in de winkel te wensen over laat besloot ik dit onderwerp ook maar eens aan te pakken. Het is niet dat ik de ontbijtkoek in de winkel allemaal niet lekker vind; ik heb bezwaar tegen het voorgesneden zijn. Nog even en er ligt voorgekauwde ontbijtkoek in de winkel! Kom op zeg!

Allemaal even dun gesneden, te dun naar mijn smaak, zodat de koek sneller oud wordt en niemand jaloers naar het net iets grotere stukje van zijn disgenoot hoeft te staren. Jammer, heel jammer allemaal, want wat kneed een kindergeest beter dan zelf de ontbijtkoek te mogen snijden. En het andere kind dan als eerste een plakje uit te laten kiezen?
Kommer en kwel dus en tijd om daar een einde aan te maken. Op het internet vind je een scala aan recepten. Sommige met honing, met melk, zonder rogge (hè?), met koekkruiden of met een eigen mengsel enz. Eén recept trok onmiddellijk mijn aandacht omdat je een deel van het beslag een nacht moet laten staan. Dat klinkt in mijn oren authentiek! Het resultaat was en is heerlijk, want de koek is nog niet op.
Voor wie zelf ook een ontbijtkoek wil maken:

Ingrediënten
  • -          80 gram honing
  • -          3 dl water
  • -          120 gram roggebloem
  • -          120 gram bruine basterdsuiker
  • -          ½ theelepel van ieder kruid: kaneel, kardemom, koriander, gemberpoeder en kruidnagel.
  • -          200 gram tarwebloem
  • -          10 gram bakpoeder

Bereiding
  1.  Kook de honing met het water
  2. Zeef de roggebloem.
  3. Giet het honingmengsel bij de roggebloem, roer het mengsel glad en laat het 1 nacht koud staan.
  4. Voeg de overige ingrediënten toe en roer alles glad. Vet een vorm in en doe het deeg er in over.
  5. Bak op 160 graden gedurende 1 1/2 uur. Controleer met een satéprikker of de koek gaar is. Als de koek gaar is en nog niet bruin genoeg, zet dan de oventemperatuur hoger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten