zondag 20 maart 2011

Udo´s Suppe! - gerstsoep

Bij An-Dijvie ligt een grote doos vol met gratis boeken en afgelopen vrijdag heb ik daar de titel ´Heerlijke gerechten met de staafmixer´ uitgevist. U begrijpt: ik heb net een staafmixer gekocht en aangezien toeval niet
bestaat, nam ik het boekje meteen mee naar huis.

Ook in Duitsland geldt ´nomen est omen´ moet Udo Kochendörfer gedacht hebben en dus werd hij kok en schreef hij dit memorabele boekje.
De boerengortsoep viel me meteen op, niet zozeer vanwege de naam, maar wel vanwege de ingrediënten en de bereiding. Die heb ik een beetje aangepast en het resultaat is een heerlijke soep die van origine dan Duits moge zijn, maar ook niet in de macrobiotische keuken zou misstaan.

Men neme: een prei, een wortel en een paprika.

  1. Hak dit fijn met de staafmixer. 
  2. Hak vervolgens een ons gerst in de staafmixer tot deze goed gebroken is
  3. Bak de groenten een paar minuten in wat olie. 
  4. Voeg een liter bouillon toe en de gebroken gerst en kook een uur.

Naar mijn mening is de soep nu klaar, maar mijn gezinsleden wilde persé een gladde soep. Met de staafmixer is dit in een handomdraai gebeurd. Versier de soep bij het opdienen met een leuk blaadje basilicum, eetbare bloemetjes of wat je verder uit de tuin kunt plukken.

Udo, die kennelijk in de Vette Franse keuken is groot geworden, gebruikt gort en selderij en voegt aan het einde nog een kop room en een kwart pakje roomboter toe. Volgens mij niet nodig, maar wie het niet kan nalaten moet het maar proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten