dinsdag 1 maart 2011

tomaat


In mijn middelbare schooltijd verdiende ik eens een paar zomerweken wat bij bij een tuinder. In de tomatenkas was het heet, je kwam groen thuis van de planten en het was hard werken, maar één ding maakte alles goed: de tomaten die de man niet naar de veiling kon brengen. Die waren namelijk.... 
Rood! De tomaten die u in de winkel koopt zijn groen geplukt, met een zweem oranje. Ik kan het weten, want ik heb het gedaan: groene tomaten geplukt met een zweem oranje. De kweker was er blij mee, want die brachten meer op. Tomaten rijpen namelijk vanzelf door en licht gekleurde tomaten zijn dus langer te verhandelen. 
Tot ze zich in Duitsland begonnen te beklagen over de ´Wasserbomben´ die die blöde Holländer liefern. Rare jongens die Duitsers, maar ik geef ze dit keer gewoon gelijk (en de volgende keer wellicht ook wel) 
Mocht u zelf ook eens willen weten hoe tomatensoep eigenlijk hoort te smaken: op de Wildersekade in Rotterdam (nabij Bleiswijk) bevindt zich een ekologische teler die aan de weg een kleine stal heeft met dezelfde rode tomaten als uit mijn jeugd. Voor een zak van drie kilo betaal je een paar euro en daar maak je een flinke pan soep van. Vraag daar de buren ook maar eens bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten