maandag 28 februari 2011

mini moestuin


De mini-moestuin of makkelijke moestuin is een uitvinding voor kleinbehuisden, stadsbewoners, mensen met minder tijd om te schoffelen of onderzoekers die willen experimenteren met de groententeelt. Een paar maanden geleden kreeg ik van mijn vrouw Manon een boek met de titel
´Zelf geoogst´ ongetwijfeld omdat ik met iets te veel enthousiasme mijn plan om zelf groenten te verbouwen aan de eettafel had verkondigd. 
Maar zij had wel gelijk en dat levert een prachtig idee op: op balkon, terras of de gekraakte open ruimte op een sloopterrein: overal waar weinig ruimte is kun je in bakken zelf groenten telen. In beperkte hoeveelheden maar dat kan alleen maar een voordeel zijn. Mijn Kaapverdiaanse buren van twintig jaar geleden kwamen na de oogst altijd met grote zaken boerenkool, sperziebonen en meer lekkers bij ons langs en dat zullen zij wel bij meer buren, kennissen en familie hebben gedaan. Een wat kleinere groententuin levert je niet dit luxe probleem op: wat doe ik met al mijn groente? 
Wie zich al een beetje in het onderwerp Transition Town heeft verdiept zal de term ´guerilla gardening´ bekend voorkomen. De mini-moestuin is net zo iets, maar dan vindt de revolutie op jouw eigen balkon, of zoals bij ons: het terras op de tweede verdieping plaats. Daarvoor heb ik vier speciekuipen van 65 liter gekocht die inmiddels gevuld en wel het zaaigoed staan af te wachten. Maar dat zal pas over een dikke maand, half maart gebeuren. 
Het voordeel van speciekuipen is dat zij groot en goedkoop zijn, voor €6,95 koop je er een bij de Gamma, bij de Praxis zijn ze twee keer zo duur. Om overtollig hemelwater (yang!) kwijt te raken heb ik in de zijkant, op ongeveer 2,5 cm van de onderkant gaten geboord met een diameter van 4 mm. Onderin de kuip heb ik een zak van 10 liter perliet/vermiculiet/hydrokorrels verspreid, zodat hier een klein waterreservoir kan ontstaan om de droge tijden te overbruggen. 
Hierop een mengsel van 20 liter tuinaarde met 10 liter cacaodoppen, waardoor een lichte en goed watervasthoudende bodem ontstaat. Tenslotte een zak bemeste potgrond die de kuip afvult en een goede groeilaag oplevert. Alles bij elkaar heeft dit minder dan €65.- gekost. 

Wat kun je nu telen in deze mini-moestuin? Al te grote groenten vermoedelijk niet en omdat de aarde warmer is dan in de volle grond doen ook niet alle gewassen het goed. Op het internet is veel informatie te vinden over de teelwijze en de gewassen die zich hiervoor lenen. Kijk maar eens op de website van Jelle: http://www.makkelijkemoestuin.com/ een kenner, ervaringsdeskundige en onderzoeker optima forma! 
In maart gaan bij mij de eerste zaden de grond in, namelijk: spinazie, prei, doperwten, wortels, rode biet, radijs en lente-ui. In een klein kweekkasje zaai ik binnen tomaten en courgettes voor. 
Rond de maand juli wordt dan de eerste oogst verwacht en met name de doperwten kijk ik enorm naar uit.Die zie je nooit meer in de winkel liggen. Een goede tip is dus om in ieder geval een paar groenten te kiezen die je niet massaal in de winkels ziet liggen terwijl je zelf net aan het oogsten bent. De spinazie is vermoedelijk al eerder, in mei of juni oogstrijp. 
Na de oogst kun je weer een ander gewas planten, in mijn geval zaai ik in juni/juli: veldsla, pastinaken, sperziebonen en boerenkool. Zodat ik tot eind november, begin december oogsten kan. 

Voor iets meer dan €30,- heb ik bij biologische zaadhandel de bolster (http://www.bolster.eu/) zaden gekocht waarvan ik hopelijk volgend jaar ook nog kan zaaien en het nodige kan weggeven. Om luis, aaltjes en andere liefhebbers van de groenten op een afstand te houden heb ik daarbij ook nog zaden voor oost-indische kers, viooltjes en goudsbloemen gekocht. Zó wordt een mini-moestuin ook nog een vrolijke bak om naar te kijken. 


Arthur Labree

Geen opmerkingen:

Een reactie posten