maandag 28 februari 2011

pindakaas - Ekoland


Bij RaVisie in Woudenberg staat een grote houten pot met een geometrische beschildering op de zijkant. In het trainingscentrum wordt het ding als afvalbak gebruikt. Ben Licher vertelde dat het eigenlijk een grote vijzel is en dat zij hierin voor haar kinderen zelf pindakaas maakte in de vijftien jaar dat zij en Bas in Afrika ontwikkelingswerk deden. 
Wat is dat eigenlijk, pindakaas? Eigenlijk niet meer dan pinda´s met een beetje zout. Het is een uitvinding van de beroemde Kellog (die van de cornflakes) en kwam pas in 1948 naar Nederland. Het mocht geen pindaboter heten vanwege de naamsbescherming voor roomboter en daarom heet het bij ons dus pinda-kaas. 
Pindakaas van Ekoland, kan beter pinda-olie heten: wat een vieze pindakaas! Getsie: het lijkt wel of er liters zonnebloemolie bij gedonderd zijn. De mensen van Ekoland kunnen hieronder kijken hoe eenvoudig het is om pindakaas te maken: kinderlijk eenvoudig. 
pindakaas maken Ik koop in ieder geval geen Ekoland pindakaas meer, geef mij maar Krekeltje. Die koop ik al sinds jaar en dag. Daar is nog een grappig verhaal over. Mijn kinderen vonden het altijd heel erg leuk die potten van Krekeltje en pas na een potje of tien kwam ik er achter waarom: op iedere pot staat weer een ander ventje! ´Wie is dat slimme rekeltje? Het is pindakaas van Krekeltje!´

Geen opmerkingen:

Een reactie posten