maandag 28 februari 2011

AH vegetarische worst


Toen ik vijfentwintig jaar geleden tijdens mijn studie begon met biologisch eten was het eigenlijk nogal simpel. Veel meer dan biologische melk en boter was er niet te krijgen. De reform winkel lag op gepaste afstand en ging daarbij het budget van een student ruim te boven. De keuze was ook nogal simpel toen ik vijftien jaar geleden voor het eerst een groentenabonnement nam bij Landzicht en Beverswaard. Het pakket werd in een krat geleverd in een winkel waar voor de rest voornamelijk chemische preparaten werden verkocht, wonderlijk genoeg. 
In de jaren daarna verdiepte ik me meer en meer in voedsel en er kwam een soort existentiële crisis op onder meer met de vraag wat je dan nog wel kunt eten. Wellicht herkent een van de lezers dit. Op zich houd ik niet van keuzes, maar geen keuze daar houd ik ook weer niet van. Toen ik een jaar of vijf geleden vegetariër werd veranderden die keuzes nog eens en allengs werd het wel een beetje lastig.
Zeker toen ik ontdekte dat de vegetarische producten die in de winkels liggen, weliswaar geen vlees bevatten maar ook een hele hoop stoffen die je liever niet eet. Neem bijvoorbeeld eens de vegetarische wordt van de AH: de E-nummers spattten bijna uit de verpakking. In zowel de plakjes Shitake worst, als in de saksische worst en filet americain zit E621: mono-natriumglutamaat, een stof die de neuronen van het zenuwstelsel aantast en die kankerverwekkend is. Daarbij zit in alle vegetarische worst E407 Carrageen, dit veroorzaakt zweren in de dikke darm, groeistoornissen en bloed in de urine, het veroorzaakt allergieën en verzwakt het immuunsysteem. 

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten