dinsdag 1 maart 2011

milieukaarten Rijnmond - DCMR


Jarenlang woonde ik in een huis dat gebouwd was in 1925. Het stof der jaren dwarrelde vrolijk naar beneden en toen wij een nieuw huis kochten verheugde ik me al op de vrije tijd die ik zou krijgen omdat het afstoffen en stofzuigen nu aanmerkelijk minder werk zou zijn. 
Niets bleek minder waar: iedere week veeg ik een hoeveelheid stof weg die elders in Nederland misschien in een maand tijd valt. Waar komt dat toch allemaal vandaan? Van de industrie in de havens? Van de op zware olie gestookte scheepvaart? Van de dieselmotoren van het vrachtverkeer? Wie zal het zeggen. Het blijft iets om over na te denken, want gezond kan het nooit zijn. 
Bij de Milieudienst Rijnmond doen ze onder andere onderzoek naar luchtkwaliteit. Voor uw eigen woonplaats kunt u daar gegevens online van inzien. Kijk maar eens op: 
milieukaarten Rijnmond
Hier vind u grafieken met metingen die heel erg oranje, soms rood zijn gekleurd. In ons geval vooral koolmonoxide en stikstofmonoxide en stikstofdioxide. Laat het waaien, laat het stormen - neem het mee, naar de zee! 
Er zijn overigens ook prachtige geluidskaarten te zien op de site van de dcmr.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten