maandag 28 februari 2011

Bolognaise


Jarenlang maak ik voor de Bolognaise saus gebruik van bleekselderij, wortel en ui. In een goed Italiaans gerecht zie je altijd de kleuren van de Italiaanse vlag terug: elke groente in dezelfde hoeveelheden dus. Nu kwam ik er vorige week achter dat mijn vrouw en kinderen eigenlijk helemaal niet van bleekselderij houden: oei! Nooit gemerkt, want de groenten voor de Bolognaise saus snijd ik altijd zo fijn dat je eigenlijk niet merkt dat er groente in de saus zit.
Afgelopen donderdag heb ik in plaats van bleekselderij prei gebruikt en twee keer zoveel wortel als normaal. Mijn vrouw zei ´con amore, ti voilio bene´ en zei dat het smaakte zoals haar oma deze saus maakte. En die kan het weten want zij is Italiaanse. Een simpel gerecht dat heerlijk smaakt, ook in de winter:
  • spaghetti
  • fles tomaten passata
  • twee winterpenen
  • (vegetarisch) gehakt of tofu (met vork prakken, bakken en afblussen met shoyu)
  • één grote prei
  • één grote ui
  • vier tenen knoflook
  • tijm (evt. oregano, maar strooi dat s.v.p. pas over de saus als deze klaar is)
  • zout voor de liefhebbers
  • gemalen kaas voor de liefhebbers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten