maandag 28 februari 2011

boekrecensie - Dieren eten?

Dit boek heb ik een aantal maanden geleden gelezen en ik vond het erg de moeite waard. Vanuit de macrobiotiek wordt aangeraden om geen vlees, eieren of zuivel te eten maar vooral om gezondheidsredenen. Dit boek geeft vanuit diverse invalshoeken nog veel meer redenen om van vlees en zuivel af te zien. Overigens ook goede redenen om geen vis meer te eten. We weten het allemaal al maar wat extra informatie is vaak welkom. Voor mij gold dat in ieder geval wel, het zette de puntjes weer op de i. Het onderwerp wordt van alle kanten benaderd, filosofie, familieverhalen, wetenschap, literatuur (Kafka), undercover-journalistiek, vanuit de kant van de bio-industrieboer, vanuit de kant van de slachter, vanuit de kant van de biologische boer, enz. enz. En alles goed gedocumenteerd, maar liefst 52 bladzijden voetnoten.
Het is een heel onderhoudend boek geworden, met boeiende familieverhalen en met undercover-verhalen ter afwisseling zodat het niet een saaie opsomming van feiten en feitjes geworden is. Soms werd de omschreven ellende me wat teveel maar dan kwam er meestal weer een wat luchtiger hoofdstuk zodat het niet al te bar werd. Er werd niet eenzijdig naar het eten van dieren gekeken maar ook naar de sociale kant van eten, het belang van het samen eten, de rituelen die er mee samen kunnen hangen, familietradities, enz. Het is daarom geen loodzwaar verhaal geworden. Het was zelfs oorspronkelijk niet bedoeld als een pleidooi voor vegetarisme maar als neutraal onderzoek, om het onderwerp van zoveel mogelijk kanten te belichten. Het begint met de rol die eten in zijn leven, en in zijn relaties met zijn familie, in het bijzonder zijn grootmoeder, speelde. Toen hij zelf vader werd, werd het belangrijk voor hem te weten wat hij zijn zoon te eten gaf en dat werd de aanleiding voor dit boek. En voor je het weet ben je 335 bladzijden verder :).

Els

Dieren eten, van Jonathan Safran Foer.
Jonathan Safran Foer is de schrijver van ‘ Extreem luid & ongelooflijk dichtbij` en ‘ Alles is verlicht’. En van ‘Dieren eten’ dus. ISBN 9789026321672